kiwigangers.reismee.nl

Kaikoura

KAIKOURA

Over eergisteren valt weinig te vertellen. We hadden ervoor gekozen om vanuit Dunedin niet in Christchurch te stoppen maar zover mogelijk door te rijden richting Kaikoura om daar te gaan Whale spotten. We zijn uiteindelijk tot Timaru gekomen alwaar we de nacht hebben doorgebracht. Onderweg nog even gestopt bij de Mouraki Boulders. Mooi om te zien maar om nu 2 dollar te vragen alleen om de strandafgang te mogen gebruiken dat vonden we toch wel wat overdreven hebben we dus ook niet betaald. Stel dat je bij elke strandafgang bij Katwijk een euro zou moeten betalen alleen maar om het strand op te mogen dan komt er niemand meer.

Gisteren vanuit Timaru richting Kaikoura, alwaar wij na 300 km in de middag aankwamen. Lekker even door Kaikoura gelopen, boodschappen gedaan, de boot trip geboekt een daarna vroeg aan het bier en de wijn in het ZONNETJE. Zo zie je maar er gaan ook dagen voorbij zonder dat er iets echt bijzonders gebeurt.

Vanmorgen konden we uitslapen want we hadden de boot trip van 12.15 uur. Moesten wel om 10.00 uur van de camping af zijn maar ja wat geeft dat als je qua weer een van de mooiste dagen van de vakantie hebt. Zonnetje stond aan een hemels blauwe lucht te schijnen. Gaf de burger moed en de kans om buiten te ontbijten.

Na een veiligheids videootje van de bootmaatschappij, een kleine busrit naar de boot kon de bootreis eindelijk beginnen.

Na enige tijd varen met toch wel enige deining, er was bij enkele van ons toch wel wat angst voor zeeziekte werd de boot stilgelegd want er zwom een Orka. Fantastisch mooi beest om te zien, maar dan moet niet je batterij van je fototoestel net op dat moment leeg zijn. Voel je de frustratie, nou de schrijver van dit stukje wel. Dag Orka geen foto. Maar gelukkig zijn er meer fototoestellen in omloop.

Toen was het zoeken naar de Sperm Whale en na enige tijd wachten en rond varen werden we ook daarin niet teleurgesteld. Prachtig om een dergelijk groot beest aan de oppervlakte te zien zwemmen. Stoort zich ogenschijnlijk nergens aan maar misschien wordt een dergelijk beest ook wel eens moe van al die toeristen die zo nodig een foto moeten maken. De touroperators weten feilloos aan te geven wanneer een walvis weer gaat duiken en dat levert natuurlijk prachtige plaatjes van de verdwijnende walvis. De staart onder zien gaan is natuurlijk het hoogtepunt, hoewel je de whale daarna natuurlijk niet meer terug ziet. Jammer.

Het mag gezegd worden ze doen wel hun best om het mooiste van de fauna te laten zien. Van de walvis gingen we naar een plek waar de

Dusky dolfijnen ronddartelden. Zie je niet een maar zeker 150 van dit soort dolfijntjes zwemmen. De operator vertelde dat als je er 1 ziet er zeker 3 onder water zijn. Deze dolfijntjes staan bekend als de uitslovertjes onder de dolfijnen. Ze springen uit het water, maken salto's en allerlei vreemde capriolen alleen maar om op te vallen. Het was erg mooi en helder weer dus we hebben heel veel foto's gemaakt en video opnames.

De middag werd afsloten met een grote school barracuda's en enkele met uitsterven bedreigde Hector ‘s Dolphin.

Na deze geweldige trip als een speer in de camper en vertrokken naar Christchurch waar wij de laatste dagen door zullen brengen, maar de belangrijkste reden om naar Christchurch te vertrekken is dat wij morgen met de Tranz Alpine Expres van Christchurch naar Greymouth en terug zullen reizen. Deze rit wordt gezien als een van de mooiste treinreizen die er is.

bianca

ik kan niet wachten om de foto's en films te zien!! Geniet er nog maar van de laatste dagen xxx

marianne

allemaal nog even genieten van deze o zo onvergeetbare vakantie, veel gezien en gedaan super!!! groetjes marianne