kiwigangers.reismee.nl

Te Anau

Te Anau

Vandaag zijn wij van Queenstown naar Te Anau gereden. Eerst nog eens 40 km langs het meer gereden dat overal ongeveer 3 km breed was. Zo kom je toch wel aan aardig wat km2 aan meer. Verbazingwekkend is dan wel dat je weinig bootjes op het water ziet.

Met de bergen op de achtergrond zorgen deze voor mooie plaatjes. Riviertjes meanderen door dit mooie landschap. Roofvogels zweven boven het land mogelijk op zoek naar prooi maar misschien hebben ze ook wel gewoon zin om een stukje te zweven en genieten van het uitzicht dat ze hebben.

Kilometers ver zien wij ongeveer een halve meter hoge bollen bruin achtig helmgras mee deinen op de wind. Deze bollen zijn tot ver op de berghellingen te zien. Onze weg slingert zich tussen de bergen door richting Te Anau. De weg is heuvelachtig en maakt vele bochten. Af en toe worden we ingehaald door reizigers met mogelijk het zelfde doel voor ogen. Genieten van dit weidse uitgestrekte dunbevolkte land. Achter ons rijdt een bus met vermoedelijk een lading toeristen die net als wij willen varen op de Milford Sound. Naast de weg zien wij af en toe een huis staan, vaak slecht onderhouden, en waar menig schilder zijn hart van gaat bloeden. We zien weinig bedrijvigheid al verwacht je dit wel, want we hebben op weg naar Te Anau toch al enkele duizenden schapen gezien die deel uitmaken van de ongeveer 44 miljoen schapen die Nieuw Zeeland rijk is. Te Anau is een mooi plaatsje dat ligt aan een fiord zoals ze dat hier schrijven. Waarschijnlijk valt het in een winterslaap als de toeristen verdwijnen maar wij zijn er blij mee. Op jacht naar souvenirs en natuurlijk de dagelijkse boodschappen. Op de camping een bus trip besproken met een rondvaart op Milford Sound. Wij waren met stomheid geslagen toen het meisje aan de balie ons mededeelde dat het veel mooier zou zijn als het zou regenen. Wij willen zonnige droge dagen. Om een misverstand uit de wereld te helpen wij hebben ook veel zonnige dagen, alleen als het regent dan regent het ook.

Vandaag een dagtrip gemaakt naar Milford Sound. Voor degene de het echt wil weten het is dus geen Sound maar een Fiord. Helaas hebben ze in het verleden een schrijffout gemaakt en moet het eigenlijk Milford Fjord zijn. Alle fjorden noemen ze hier fiorden maar er is nog niemand op het idee gekomen om het op de juiste wijze te schrijven. Het verschil tussen fjord en sound kan je zelf wel ff opzoeken. In ieder geval hebben wij een mooie busrit achter de rug, een boottocht van 2.5 uur en een bezoek aan een onderwater observatie ruimte. De busrit was al een belevenis omdat de chauffeur zin had om zijn verhaal te doen en wij waren goede luisteraars. De boottocht was op zich een hele ervaring, een mooie fiord met veel watervallen en prachtige hoge bergen die de fiorden omsloten. Uiteindelijk belanden we nog even op de Abel Tasmanzee. Hier bleek echt dat de boot daar niet voor gebouwd was want de meeste liepen te zwalken over het dek. Er was op het ergste gerekend maar er deden zich geen gevallen voor van zeeziekte, de berrie berrie of scheurbuik. Op de Abel Tasman Zee gekeerd en met gezwinde spoed de fiord weer in waar wij wederom konden genieten van de natuur en het onderwater observatie punt Je moest hiervoor een trap af en kwam ongeveer 15 meter onder water en daar kon je de vissen in hun natuurlijke omgeving zien. Onze chauffeur vertelde later dat hij het jammer had gevonden dat het niet was gaan regenen want dat hadden wij heel veel mooie watervallen kunnen zien. De man moest eens weten. Enige wetenswaardigheden van de Milford Sound zijn dat het er ongeveer 320 dagen van het jaar regent en dan valt er gemiddeld gerekend over het jaar 9 meter water. Nu waren de weersvoorspellingen voor vanavond 22.00 tot morgen 18.00 uur dat ze rekening houden met ongeveer 1 meter water. Dat is nog eens een buitje. Wij hebben het vandaag in ieder geval naar ons zin gehad.

AFSLUITER VAN DE DAG

Wisten jullie dat: vandaag heeft een van de leden van ons reisgezelschap 'haar' laatste dag als 50 jarige doorgebracht en dat morgen de tijd genadeloos van de 0 een 1 zal maken. Morgen gaan we om haar verjaardag te vieren naar Dunedin.

Hans en Ineke

sorry bovenste 3 foto's van mijn reactie horen niet bij de tekst natuurlijk !

Cor en Nel

Hallo vakantiegangers! We volgen jullie via de verhalen en foto's en zo te zien hebben jullie het prima naar je zin! Neeltje, van harte gefeliciteerd met je 51e verjaardag! Maak er een mooi feestje van en geniet nog van de komende tijd!

Astrid & Marco

Gefeliciteerd Neeltje, vorig jaar leuk feestje gehad, en nu vieren jullie het in Dunedin, ook een leuk stadje.
Veel plezier jullie samen op haar verjaardag !!!
Groetjes uit Katwijk,
Ps, wie worden er nu oma en opa ???

R&E

We zitten weer te smullen van de foto's. Helaas wil E. er nu niet meer naar toe. Ze heeft tenslotte de foto's al gezien...