kiwigangers.reismee.nl

Dunedin

Dunedin

Hebben wij gisteren op gepaste wijze de verjaardag van een van onze leden van het gezelschap gevierd. Slingers in de camper, een verjaardag liedje, een telefoontje midden in onze nacht om te feliciteren en de nodige reacties op onze weblog. Hartstikke leuk. 's Avonds gedoucht, opgetut, en lekker lopend op weg naar het restaurant en voordat we het wisten liepen we gezellig in de r........, dit naar later bleek om 10 euro uit te sparen.

Lekker gegeten dat was toch wel het hoogte punt van de dag. Waren we s 'morgens vanuit Te Anau deze kant opgekomen met mooi weer, wij de stoeltjes buitengezet, en vervolgens heeft het de gehele nacht geregend. De taxichauffeur die ons van het restaurant naar de camping bracht voor een hele 10 euro had dit natuurlijk de laatste jaren niet mee gemaakt. Wat een cliché.

Vandaag stond op het programma om Baldwin Street te gaan bekijken, vervolgens naar het schiereiland Otago te gaan en daar een Hoiho (Maori's) te bezichtigen met de beroemde Megadyptes antipodes en als toetje een Albatros kolonie te bekijken.

Zouden de mensen die Baldwin Street van asfalt hebben voorzien ooit gedacht hebben dat het een bezienswaardigheid zou worden, wij weten het niet. Wel was het leuk om dezelfde foto's te maken als die een van je kinderen heeft gemaakt. Zelfs liggend op straat hebben we foto's gemaakt en werd dit gefilmd door een chinees die dit wel heel bijzonder vond. Boven aan Baldwin Street dat een locall die dit allemaal van achter zijn zonnebril zat te bekijken. Vroeg vervolgens waar wij vandaan kwamen en waar wij naar toe gingen. Voordat we het wisten had hij een heel mooie route in soms onbegrijpelijke KIWI taal uitgelegd en hij was zelfs bereid om mee naar beneden te lopen naar de camper om de weg op de kaart aan te wijzen. Maar als we nog 10 minuutjes hadden dan was hij bereidt om ons het mooiste plekje van Dunedin te laten zien en daarvandaan zouden we een prachtig uitzicht hebben. Avonturiers als wij zijn gingen wij natuurlijk graag op dit aanbod in. Na een half uur rijden zaten we uiteindelijk vanaf zee niveau op 640 meter hoogte. Camper had af en toe wat moeite maar dat mag geen naam hebben. Tijdens de weg naar boven werden de meest bizarre verhalen opgehaald als zouden wij zijn ontvoerd en beroofd worden en geheel gestript worden achter gelaten. Voor velen misschien een droom voor anderen het verhaal alleen al een nachtmerrie. Maar eerlijk is eerlijk de man had woord gehouden we waren naar het hoogste punt van Dunedin gebracht en hadden daar een geweldig mooi uitzicht. De man bleef maar praten en praten en vond het geweldig mooi om foto's van ons te maken. De man zijn zin maar gegeven met de achterliggende gedachte dat wissen erg gemakkelijk is op een digitale camera is.

Na uiteindelijk 1.5 uur de man weer afgezet bij Baldwin Street en onze weg vervolgt. De man was helemaal in z'n nopjes dat hij dit met ons had gedaan en wij dus ook. Onze reis vervolgens vervolgt naar het schiereiland Otago om de bovengenoemde zaken te bezichtigen. Van de Megadyptes antipodes hadden we iets meer verwacht, maar ja niet alles kan een hoogte punt zijn. Deze kleine gele M. antipodes waren helaas met z'n allen vertrokken naar zee om vis te vangen en wat overbleef voor ons waren de jonkies. Het was tenslotte wel een 90 minuten durende rondtocht.

De albatrossen zijn natuurlijk een verhaal apart. Deze grote vogels brengen 80 procent van hun leven door al zwevend boven de oceanen. Waarbij zij afstanden afleggen tussen de 500 en de 1000 kilometer per dag. Zij wegen ongeveer 8 kg en hebben een vleugel spanwijdte van 3.5 meter. Dit is een van de grootste zeevogels ter wereld. Nadat zij als jong het nest hebben verlaten keren zij gedurende 5 jaar niet meer terug op de plek van hun geboorte. Wist je dat een jong als hij op het punt staat om zijn ouderlijk nest te verlaten 4.5 kg zwaarder is als zijn ouders, zo wordt het jong verwend. De albatros kolonie kon natuurlijk bezichtigd worden maar dat moest natuurlijk ook weer betaald worden. Wij waren het betalen een beetje zat en hebben de vogels vanaf de rotsen bekeken en natuurlijk de grote afwas voor de boys.

Prijsvraag: wat is een Megadyptes Antipodes is. Snelheid is geboden daar de prijsuitreiking in Nieuw Zeeland zal plaats vinden op zeer korte termijn.

Nanda

Hahaha aangezien Bianca een ster is in het prijsvragen winnen, laat ik deze maar aan mij voorbij gaan! Duss... Bianca ik pas wel op die meiden dan kan jij deze prijs ook gaan binnen halen!

Maar zeer leuk om jullie belevingen weer te lezen, zelfs een stukje kunnen leren ook over de albatros. Waar jullie reis niet allemaal goed voor is.

Heel veel plezier nog de laatste daagjes!

Xxx

Bianca van Tol

Antwoord: The Yellow-eyed Penguin of in het nederland de geeloog pinguïn Heb ik gewonnen?????

Nanda

Ja je hebt gewonnen maar je zal je prijs moeten gaan ophalen in Nieuw Zeeland! Hahaha, ik wist dat ik deze aan mij voorbij moest laten gaan! Zo is het geen eerlijke strijd natuurlijk haha
X

zoon

ok nu is het leuk geweest ! Hoelaat zijn jullie weer thuis . Lizzy heeft één voldoende gehaald met nederlands en één 10 voor rekenen volgende week mag ze afzemmen voor haar. B diploma er zullen natuurlijk fotos gemaakt worden.

Peter Brugmans

Wat een geweldige vakantie, zeg!
Wat hebben jullie veel gezien en beleeft en jullie hebben echt hele leuke en mooie foto's gemaakt.
Groetjes Peter, Claudia, Bas en Milou.

marco & astrid

Weer een hele belevenis op papier met mooie foto's erbij.
Jullie hebben het echt gezellig hoor zo te zien !!
Geniet nog maar ff, voor je het weet zitten jullie weer hier!!!
Groeten uit Katwijk

nicolette

leuke reactie van martin echt lachen.
ja ik vindt ook dat het weer lang genoeg heeft geduurt.
maar geniet nog maar ff want jullie kunnen hier weer gewoon aan de bak.
x