kiwigangers.reismee.nl

Haast Pass

Haast Pass

De reis heeft ons vandaag van de camping in Haast, waar wij gezelschap gehouden werden door de kleine terroristen 'The Sandflies' die ons het buiten zitten tot een ware beproeving maakten, via de Haast Pass naar Queenstown gebracht. Toen wij vertrokken uit Haast werden wij uitgeleide gedaan door regen en voordat wij enige kilometers verder waren werden de sluizen opengezet en viel het water met bakken uit de hemel. In stilte hebben wij, ieder voor zich, de achtergebleven Sandflies veel geluk gewenst. In Nederland zou het verkeer zijn stilgelegd maar hier hoeft dat gelukkig niet want er is maar weinig verkeer. Wie heeft er niet eens tijdens zijn vakantie een waterval bezocht wel wij hebben ze spontaan zien ontstaan langs de weg waar wij overheen reden, en dan vele meters hoog met een enorme hoeveelheid water dat naar beneden viel. Na Haast Pass, toen wij aan de andere zijde van de bergrug kwamen staalde het zonnetje ons tegemoet, konden de ruitenwissers weer uit en kon er weer worden genoten van het vele natuurschoon en een lekker bakje koffie in een plaatselijk restaurantje waar Dirk en Jaap eindelijk hun Nieuw Zeeland hoed voor een billijk bedrag hebben gekocht . Vervolgens naar Wanaka gereden naar de Puzzling World. In 1974 is Stuart Landsborough begonnen met de aanleg van een houten doolhof met bruggen erin, waarbij het de bedoeling is dat je eerst de vier hoektorens van de doolhof opzoekt en daarna de uitgang, op informatie punten in de doolhof stond o.a. te lezen dat het gemiddeld een half uur tot een uur duurt voor je de gehele doolhof hebt doorlopen en dan heb je tussen de 3 en de 5 kilometer gelopen. Wij waren gemiddeld!!!!! Er was verder een museum van allerlei dingen om gedachten illusies bij mensen op te wekken. Terwijl jij recht staat is de kamer waar je in staat onder een bepaalde hoek gebouwd waardoor jij het gevoel krijgt dat je voorover valt, een wand met gezichten van o.a. Einstein, Churchill, die jou hoe je je ook in de ruimte beweegt met hun ogen volgen. Buiten stond een toren, met een klok die achteruit loopt i.p.v vooruit, de toren is schuin is gebouwd en als je op een bepaald punt gaat staan dan lijkt het net of je de toren omduwt of juist optilt.(denk hierbij aan de vele foto's die van de toren van Pisa zijn gemaakt), en verder was er een ruimte met allerlei spelletjes om te doen. Zoek The Tower of Wanaka' maar eens op via google.

Van Wanaka naar het plaatsje Cardrona gereden. Hierbij rijdt je langs meren en bergen, zo mooi, het leek net of je in de film The Lord of the Rings reed (dan moet je deze natuurlijk wel hebben gezien). Na Cardrona via de Crown Range naar Queenstown gereden. Een fantastische 70 kilometer, bochtenrijk parcours naar Queenstown, die uiteindelijk eindigde met een haarspeldbochten reeks naar beneden waarbij het net lijkt alsof je in de Alpen rijdt.

Voordat wij Queenstown inreden even een kleine zijsprong gemaakt naar de Kawarau Suspension Bridge, dit schijnt het summum te zijn van het bungy jumpen. A.J. Hackett heeft het bungy jumpen op de wereldkaart gezet nadat hij van de Eiffeltorenwais afgesprongen. Hij leeft er nu ruim boven modaal van. Het was een spectaculair gezicht om de vele springers te zien gaan. Ook dit is inmiddels verworden tot een mega toeristische attractie. Voordat er vele vragen gesteld gaan worden; nee, wij zijn niet gesprongen (Jaap omdat hij toegeeft dat hij niet durft en Dirk omdat hij dit niet toe durft te geven en nu beroept hij zich op het feit dat hij niet mag van Annelies: ' zegt hij'). Queenstown ligt aan Lake Wakatipu dat 293 km2 groot is. Queenstown is vooral bekend geworden in de tijd van het gouddelven. Nu is het in de winter en zomer periode voor veel Nieuw Zeelanders een van de belangrijkste toeristische plaatsen. Voor ons Europeanen is het gewoon een gezellig vakantieplaatsje met wat leuke winkeltjes maar dan met het geluk dat het aan een mooi meer ligt. Morgen een dagje rust in Queenstown, hopen dat het mooi weer is en dan gaat de reis verder naar Te Anau met de bedoeling om de Milford Sound te gaan bekijken.

Janedian

anja

hey jaap en lotgenoten.

Ziet er echt geweldig uit!!! geniet er nog van....en maak vooral veel mooie foto's!!!

Veel liefs vanuit katwijk

Marco en Astrid

Hallo haringen en uitjes,
Jullie maken wel wat mee, en wij ook door jullie prachtige foto's en verhalen.
Fijn dat jullie zo genieten, en ons mee laten beleven.
We zijn ook weer even in N-Z voor ons nog steeds het mooiste land op aarde, maar wij hadden wel wat mooier weer op het noorder eiland, en wat regen op het zuider eiland, maar toch, de foto's zijn echt schitterend.
Groetjes uit Katwijk waar de temperaturen naar 10 graden gaat met veel wind en regen, alhoewel het nu best aardig weer is.
Groetjes en blijven schrijven !!!!!

esther steenvoorden

goeiedag vakantiegangers!
hier een berichtje uit nederland!
ik heb de mooie foto;s bekeken en de verhalen gelezen!!
wat ontzettend gaaf! dus voor jullie nog meer denk!
nog heel veel plezier met elkaar en genieten van het mooie land!
groetjes esther (die blonde kapster bij peursum!)