kiwigangers.reismee.nl

Franz Josef

Franz Josef Gletsjer

Wat wij aan jullie nog even kwijt willen alvorens wij jullie deelgenoot laten zijn van onze ervaringen op de Franz Josef is dat wij van een van onze vele lezers een heuglijke mededeling hebben gehad. ER IS EEN BABY OP KOMST. VRAAG IS VOOR JULLIE: BIJ WIE????? Op zich was dit een reden voor een feestje en daar hebben we een lekkere borrel op gedronken. Dat deden wij hiervoor ook wel maar nu eentje meer.

Na weer enkele uren in de camper doorgebracht te hebben kwamen we in de omgeving van de Franz Josef en de Fox Glacier. Het was de beurt van de mannen om te rijden. Ergens halverwege een bord dat er werkzaamheden aan de brug waren. Op zich natuurlijk niets mis mee, wat je in Nieuw Zeeland veel tegen komt is dat de weg versmalt en dat er slechts een (1) rijbaan is om de brug over te steken. In een niet dicht bevolkt gebied als NZ is dat natuurlijk geen probleem, bij ons zou dat heel anders zijn. Zo dachten wij er ook over totdat wij voor de brug stonden. Tot onze stomme verbazing werden we een spoorbrug opgestuurd. Nu zijn we al veel gewend maar hier moesten we toch ff slikken. Rijdend over de brug schoten de wildste gedachten door ons hoofd. De dames achter in waren zich van geen kwaad bewust en dat hebben we maar zo gelaten totdat we aan de overkant waren. Maar Franz Josef daar ging het om. Voordat wij het dorp in kwamen rijden zagen we rechts van de weg onze nieuwe Top 10 camping liggen. Eerst maar ff een plekje gereserveerd voor de nacht. Zagen we reclame folders van twee scenic helikopter flights liggen en de een met de ander scheelde 80 NZ dollar. Als koopjes bewuste Rainskattukers geïnformeerd en bleek dat de goedkoopste bezig was om een plekje in de heli markt te veroveren. De dame van de receptie gelijk maar laten bellen echter er was te veel wind voor de middag en er werd geadviseerd om op 1 februari te gaan vliegen. We hebben gelijk maar geboekt voor 08.30 uur.

Na de reservering naar de parkeerplaats van de Franz Josef gereden en te voet naar de voet van de gletsjer gelopen. Alles wat je kunt zeggen over hoe mooi het is, indrukwekkend, etc is wel op zijn plaats. Het was een genoegen om er naar toe te lopen en om er te zijn. Maar het voor uit zicht om er ook nog eens over heen te vliegen maakte het toch wel extra spannend.

Vanmorgen om 07.00 uur opgestaan om toch maar niet te laat te zijn. Werden we opgehaald door een aardige man van wie de heli was en werden we naar even buiten het dorp gebracht. Met ons vieren en de piloot in een niet al te grote heli, maar hij kwam van de grond. We hadden een rondvlucht van 40 minuten over de twee gletsjers en Mount Cook en verder een landing op de Franz Josef. Hoe moet je beschrijven dat het vele malen mooier was dan mooi. Hoe nietig je bent in een heli tussen de majestueuze bergen, de gletsjers, de sneeuwvelden en ijsvlaktes. Veel foto's gemaakt en ongeveer alles gefilmd. Ja, er dient ook vermeld te worden dat de Katwijkse vlag gewapperd heeft op de Franz Josef. Getracht is om de Rijnsburgse vlag met de toren erop ook te laten wapperen maar het is in NZ verplicht om een vergunning aan te vragen om niet wettelijke vlaggen te laten wapperen in beschermde gebieden. Maar zoals jullie kunnen zien heeft de verbroedering tussen Katwijk en Rijnsburg op grote hoogte ook plaats gevonden. Helaas kwam ook aan deze belevenis een einde en hebben wij ondertussen onze reis hervat naar Haast aan de westkust van het Zuidereiland. Morgen gaan we de Haast pas over op weg naar Queenstown waar wij twee nachten zullen blijven.

Dianjane

anja

rijnsburgse vlag??????
de kattukse vlag he!!!!! ahhahaha

is echt super gaaf om dit allemaal te lezen...... en de foto's.... krijgt er gewoon kriebels van!!!

Maareuh...wie krijgt nou de baby??? Jij jaap???? hahahaha dat is pas nieuws op het bureau hahahah